Knooppunt De Nieuwe Meer
Betere doorstroming
De reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer maakt deel uit van het programma Zuidasdok, één van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Dit programma heeft als doel de bereikbaarheid van Amsterdam en het noordelijke deel van de Randstad te verbeteren, zowel over de weg als met het openbaar vervoer.
Met de herinrichting van het knooppunt de Nieuwe Meer door bouwcombinatie TriAX (Besix, Dura Vermeer en Heijmans) wordt de doorstroming en verkeersveiligheid in dit drukbezochte grootstedelijke gebied aanzienlijk verbeterd. Over een traject van circa twee kilometer – vanaf het knooppunt De Nieuwe Meer tot aan de aansluiting met de Amstelveenseweg – worden het knooppunt en de A10 Zuid volledig vernieuwd.
In de nieuwe situatie wordt doorgaand verkeer op de A10 Zuid gescheiden van bestemmingsverkeer door de aanleg van een hoofd- en parallelstructuur. Deze sluit straks aan op de hoofd- en parallelstructuur van het project Tunnel Zuidasdok.
Om dit mogelijk te maken, worden vier nieuwe beweegbare bruggen over de Schinkel gebouwd, de A10 Zuid verbreed en het onderliggend wegennet – waaronder de Amstelveenseweg – aangepast. Ook de bediening en besturing van de Schinkelbrug worden aangepast, zodat deze straks op afstand kan worden bediend.
Paalmatrassen en gewapende grondconstructies
De verbreding van de A10 is grotendeels gefundeerd op paalmatrassen en gewapende grondconstructies. Deze keuze was noodzakelijk omdat de snelweg op sommige plekken op slechts anderhalve meter afstand ligt van iconische gebouwen als Infinity, beter bekend als ‘De Schoen’ en Tripolis. Hierdoor was het niet mogelijk om een traditionele voorbelasting aan te brengen om zettingen in de ondergrond vooraf te realiseren.
Om de ondergrond te ontlasten, worden paalmatrassen toegepast. Daarbovenop wordt de ophoging uitgevoerd met gewapende grondconstructies en keerwanden.
Onze rol als Bonneveld Gewapende Grondconstructies BV
In opdracht van bouwcombinatie TriAX is
Bonneveld Gewapende Grondconstructies BV mede verantwoordelijk voor de uitwerking van het
ontwerp, de levering en de uitvoering van in totaal acht definitieve en vijf tijdelijke constructies. Deze bestaan uit paalmatrassen, gewapende grondconstructies en combinaties daarvan.
Onze betrokkenheid bij het project begon in 2022, tijdens de tenderfase, en liep daarna door in de voorbereidingsfase. Het ontwerp van TriAX is mede uitgewerkt door Joosten Concepts, een samenwerkingsverband tussen Joosten, Geologics en Bonneveld. Deze samenwerking, actief sinds 2021, heeft zich al bewezen op diverse grote infraprojecten zoals Groningen Ring-Zuid, RijnlandRoute, de nieuwe A16, A9 BaHo en meerdere regionale projecten. Dankzij deze gezamenlijke ervaring weten we precies wat we aan elkaar hebben en kunnen we in het ontwerpproces eenvoudiger tot optimalisaties komen. De korte communicatielijnen binnen Joosten Concepts zorgen bovendien voor praktische, uitvoerbare ontwerpen waarin al vroeg rekening wordt gehouden met de uitvoering. Door al in de ontwerpfase intensief samen te werken met TriAX, kunnen we de uitvoerbaarheid waarborgen en kansen en risico’s vroegtijdig signaleren.
Na een grondige voorbereiding zijn we in 2024 gestart met de tijdelijke gewapende grondconstructies voor de bypass. In 2025 volgden de eerste definitieve constructies. De omvang van het project, de beperkte werkruimte en de complexe fasering maken het tot een technische uitdaging. Dit vraagt om slimme oplossingen in zowel ontwerp als uitvoering. Samen met onze werkplaats hebben we hulpmaterialen geoptimaliseerd om de werkzaamheden binnen de beperkte ruimte efficiënt uit te voeren. Door deze uitdagingen aan te gaan, hebben we als organisatie een nog hoger niveau van vakmanschap en samenwerking bereikt, een ervaring die ons sterker maakt voor toekomstige projecten.
Tot medio 2026 werken we in een continue bouwstroom, waarbij steeds minimaal twee grondconstructies gelijktijdig worden opgebouwd.
Samen sterk met Bonneveld Aannemingsbedrijf BV
Dankzij het moderne en veelzijdige machinepark van Bonneveld Aannemingsbedrijf BV kunnen wij voor iedere constructie het meest geschikte
materieel inzetten. De nauwe samenwerking tussen beide bedrijven zorgt voor flexibiliteit, efficiëntie en duidelijke meerwaarde voor onze opdrachtgever.
Naast materieel delen we ook kennis en ervaring op het gebied van grondverzet en uitvoering. Zo denken we actief mee over optimalisaties die verder gaan dan het leveren en aanbrengen van constructies.
Voor dit project hebben we onder meer stalen buispalen van een combiwand leeggeknepen en betonietmatten aangebracht – een mooi voorbeeld van onze brede inzetbaarheid en oplossingsgerichte aanpak.
Trots op onze bijdrage
Wij zijn trots om als partner van
TriAX onderdeel te zijn van dit indrukwekkende project. Voor Bonneveld is dit bovendien het grootste project tot nu toe – een mijlpaal waar we met ons hele team met recht trots op zijn.
Meer projecten






















